Twee soorten autosnelwegen: locaal & intercity
NIET ZO:
(best leuk, maar geen optimaal gebruik van de ruimte)
MAAR ZO:
(voorbeeld A2: locaal en lange-afstandsverkeer scheiden)
Afzonderlijke intercity-snelwegen
- Bovenop of ingeklemd tussen locale snelwegen
- 2x3-baans (want veel vrachtverkeer)
- Slechts enkele op- en afritten: betere doorstroming voor lange-afstandsverkeer
- Voorbeeld A2: slechts de volgende afslagen: Amsterdam (A9), Utrecht (A12), knooppunt Everdingen (A27), knooppunt Deil (A15), Den Bosch (A59), Eindhoven (A58 + A67), knooppunt het Vonderen (A73), Maastricht
- Bij ongevallen eenvoudig omleiding in te stellen: gewoon even over de andere snelweg
Op de intercitysnelweg: adviessnelheid 130 km/u (als in Duitsland)
- Bij drukte reguleert snelheid zichzelf wel
- Voorkomt extreme snelheden elders
- Gevolg: meer respect voor echte, reële snelheidslimieten
- Positief effect op algemeen verkeersgedrag
Afschaffing spitsstroken e.d.
- Spitsstroken ondermijnen respect voor vluchtstrook en zijn dus gevaarlijk
- Een strook is of om te rijden of voor noodgevallen
- Ook geen busverkeer over spitsstrook: gevaarlijk!
Stimuleer rechtshouden
- Dus niet de middelste, maar de meest rechtse baan
- Betere benutting capaciteit