Toegankelijk parkeren met minimale overlast
NIET ZO:(aan beide kanten, maar inefficiënt) |
MAAR ZO:(liefst aan één kant: veiliger) |
Zoveel mogelijk ondergronds & achter de muur
Liever niet op doorgaande wegen
Liever schuin & haaks dan parallel
- Efficiëntere ruimtebenutting
- Indien aan één kant: veiliger voor spelende kinderen (bestuurders kunnen geen 2 kanten scannen)
- Veiliger voor langskomende fietsers (openslaande deuren)
- Minder risico op klemgezet worden & asociaal parkeren (te ruim neerzetten)
- Maar niet te krap (voor brede auto’s, coupédeuren, mindervaliden etc.)
Geen fietsenrekken vlak naast parkeerplaats
Reële parkeertarieven & klantvriendelijke betaalmogelijkheden
- Werkelijk schaarse parkeerruimte mag (duur) geprijsd worden
- Maar schaarste moet niet kunstmatig gecreëerd worden (door parkeerruimte weg te halen)
- Verschillende betaalmogelijkheden (pin, chip, sms, contant, etc)
- Opbrengst niet naar de gemeente, maar naar nationale pot met speciaal algemeen doel
Geen wielklemmen
- Want disproportioneel en onnodig (parkeerbelasting is toch al direct invorderbaar)
- Ongastvrij tegenover toeristen (onze gasten!)
Geen limiet bij nieuwbouw
- Geen maximum aan toegestaan aantal parkeerplaatsen per pand, per werkplaats, etc.