80 km zones leveren miljoen boetes per jaar op

16 oktober 2009

Bij trajectcontroles op de 80 km zones in en rond de vier grote steden zijn in 2007 1,1 miljoen bekeuringen uitgeschreven. In 2008 waren dat er 0,9 miljoen. 85% van de bekeurde automobilisten rijdt minder dan tien kilometer te hard.

Of anders gezegd: in gemiddeld 58% van de gevallen betreft het een boete van 25 euro of minder. De categorie daarboven tot en met 50 euro maakt 27% van het totaal uit. De daarop volgende categorie tot en met 100 euro vormt 10% van het totaal. In 2% van de gevallen bedraagt de boete meer dan 100 euro.

Dit antwoord minister Eurling op Kamervragen over het 80 km zones. Eurlings geeft aan dat hij wacht op de resultaten van proeven met dynamische maximumsnelheden op de A1, de A58 en de A12 en volgend jaar op de A20. Afhankelijk van de resultaten kunnen de 80 km zones in te toekomst wellicht verdwijnen, aldus de minister.

Dat hele geneuzel met die 80-zones en trajectcontroles is echt Nederland op zijn kleinst. Gelukkig kunnen wij tussen de regels door opmerken dat minister Eurlings de geesten rijp aan het maken is om die onzin weer af te schaffen.