Aantal ongelukken in 30km zones gestegen

14 februari 2009

DEN HAAG - Het aantal ernstige ongelukken in 30kilometerzones is de laatste vijf jaar toegenomen.

In 2002 vonden er 979 ongelukken plaats op woonerven, in 2007 stond de teller op 1398. Ook het aantal doden bij dergelijke ongelukken nam toe: van 20 in 2002 naar 39 in 2007.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft zaterdag een bericht daarover in het Nederlands Dagblad bevestigd.

Verkeersdrempels
De 30kilometerzones werden in 2002 in het leven geroepen om het verkeer veiliger te maken.
Maar omdat gemeentes veelal hebben nagelaten de zones te voorzien van verkeersdrempels of andere aanpassingen, rijden automobilisten in de gebieden nog steeds te hard en veroorzaken daardoor ongelukken.

''Het neerzetten van alleen een bord is duidelijk niet voldoende'', stelt de stichting.