Baas Veilig Verkeer Nederland rijdt veel te hard
30 oktober 2009
HILVERSUM - Directeur Joop Goos van Veilig Verkeer Nederland is de afgelopen tijd gesnapt terwijl hij diverse keren rond de 60 kilometer per uur reed in een woonwijk, waar een maximale snelheid van 30 kilometer per uur geldt.
Dat meldt Peter R. de Vries vrijdag. Zijn team achtervolgde Goos drie dagen. Ook op de snelweg reed Goos fors te hard. De beelden zijn zondag te zien in het programma van De Vries op SBS6.
In 2002 werd woordvoerder Bert Woudenberg van VVN nog uit zijn functie gezet, omdat ook hij door De Vries was gesnapt op veel te hard rijden.
Goos wilde vrijdag nog geen commentaar geven.
Onderzoek
Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) stelt daarop een intern onderzoek in naar agenten die zich hebben misdragen op de weg. Het gaat om medewerkers die zich bezighielden met mobiele snelheidscontroles.
Uit de camerabeelden van de Vries blijkt dat een onbekend aantal agenten na hun werkzaamheden veel te hard reed, doorgetrokken strepen negeerde en bumperkleefde.
Volgens een woordvoerder van het KLPD kunnen de overtredingen ''echt niet''. Acht jaar geleden filmde De Vries ook al politiewagens die veel te hard reden.
Niet genoeg
''We hebben het er toen over gehad hoe we dit in de toekomst konden voorkomen, maar die maatregelen zijn kennelijk niet genoeg'', aldus de zegsman. ''Misschien helpen technische maatregelen, zoals een snelheidsbegrenzer of een blackbox.''
Met de betrokken agenten is inmiddels een gesprek gevoerd. De woordvoerder wilde niet vooruitlopen op eventuele maatregelen tegen hen.
Het Openbaar Ministerie (OM) wacht eerst het interne onderzoek van bureau integriteit van de politie af, zegt een woordvoerder van het OM. Afhankelijk van de uitkomst hiervan kijkt justitie of het ook strafrechtelijk gaat optreden tegen de betrokken politiemensen.
© ANP
Ons commentaar:
(noot vooraf: bij het schrijven van dit commentaar hebben wij de beelden zelf nog niet gezien)
Het is begrijpelijk dat men zo verontwaardigd is, maar eerlijk gezegd hebben wij wel het volste begrip voor onze "collega" van VVN. Althans, wat betreft het feit dat hij de maximumsnelheid zo fors overschrijdt. Die limiet is immers bijna overal volstrekt onzinnig en onrealistisch, zeker voor de wat meer ervaren chauffeurs. Waar wij geen begrip voor hebben, en waar wij dan ook wèl zeer verontwaardigd over zijn, is dat VVN zich onder (mede) zijn leiding schaart in de hoek van verkeerslobbyisten die met opgeheven vingertje allerlei desastreuze maatregelen bepleiten, en die vroom het maximumsnelheids-evangelie prediken. En wat de agenten betreft die op snelrijden zijn betrapt: kennelijk zijn die dezelfde mening als ons toegedaan, en zou het hen sieren als zij wat meer ruggegraat zouden tonen en intern (luid hoorbaar) protesteren tegen de wildgroei aan snelheidsonderdrukking waaraan zij gevraagd worden mee te doen. Overigens weten wij uit eigen ervaring dat de door Peter R. de Vries ontdekte "misstanden" slechts het topje van de ijsberg zijn.