Boetes steeds vaker afgeschreven

11 oktober 2009

AMSTERDAM - Justitie schrijft steeds vaker verkeersboetes direct af van mensen hun bankrekeningen. Dit jaar zouden al 54.000 boetes op deze manier zijn geïnd, meldt RTL Nieuws zondag.

Het Centraal Justitieel Incasso Bureau, dat de boetes int, zou de rekeningnummers doorgespeeld krijgen van andere overheidsinstellingen zoals de Belastingdienst.

Als na twee aanmaningen het boetebedrag nog niets is betaald, kan het geld van de rekening van de verkeersovertreder worden afgeschreven. Justitie handelt hiermee volgens de wet.

Banken zijn verplicht mee te werken. De bedragen kunnen niet worden terruggehaald als de rekeninghouder het niet met de boete eens is.

© Novum/NU.nl

En denkt u nou niet dat daarbij geen vergissingen worden gemaakt. Sterker, denkt u ook niet dat als zo'n vergissing wordt gemaakt, dat het CJIB dan direct terugbetaalt. Of überhaupt terugbetaalt. Dat klinkt cynisch, maar wij spreken hier uit eigen ervaring. Maar het is juist dat de wet aan het CJIB deze bevoegdheid heeft gegeven. Dat zegt dus heel wat over die wet: ronduit walgelijk. Deze bevoegdheid is bovendien overbodig, want er staan het CJIB een heleboel andere middelen ter beschikking om openstaande boetes te innen. Ook van die middelen maakt het CJIB zeer succesvol en excessief gebruik. Het kleine beetje rechtsbescherming dat de burgers daartegen nog genieten, lapt het CJIB regelmatig aan haar laars, door desnoods domweg het oordeel van de rechter te negeren! Ook dit vertellen wij u uit eigen ervaring. Naar onze mening is in een zichzelf respecterende rechtstaat geen plaats voor wetten als de Wet Mulder en instanties als het CJIB.