Bouw Tweede Coentunnel gestart
7 september 2009
Met het aanbrengen van zand langs de A10 West in Amsterdam, heeft minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat op maandag 7 september 2009 het startsein gegeven voor de bouw van de Tweede Coentunnel en de aanleg van de Westrandweg. De Tweede Coentunnel en de Westrandweg zijn in 2012 gereed.
De Coentunnel is de belangrijkste verbinding onder het Noordzeekanaal. Dagelijks rijden er 120.000 voertuigen doorheen. Doordat de tunnel een ‘flessenhals’ vormt voor het verkeer staan er dagelijks lange files. Om de doorstroming in de toekomst te garanderen komt er naast de bestaande Coentunnel een tweede tunnel. Deze komt te liggen ten oosten van de bestaande Coentunnel en verbindt de A8 met de A10. De twee tunnels krijgen samen acht rijstroken, drie rijstroken in noordelijke richting, drie rijstroken in zuidelijke richting en twee wisselstroken. Een wisselstrook is een tijdelijke rijstrook die - afhankelijk van de drukte - in één van de richtingen kan worden ingezet.
Tussen de Coentunnel en knooppunt Raasdorp de Westrandweg aangelegd. De aanleg van de Westrandweg moet een belangrijke impuls bieden voor regionale economische ontwikkeling van het Westelijk havengebied van Amsterdam.
(verkeersnet)
Ons commentaar:
Het kan natuurlijk geen kwaad dat een tweede tunnel wordt gebouwd. Dit had al veel eerder moeten gebeuren. De keuze voor 2x3 rijstroken + 2 wisselstroken is op zich niet slecht bedacht, hoewel wij menen dat een nog betere benutting van de nieuwe tunnelcapaciteit zou worden bereikt als de ene tunnelbuis voor het locale verkeer en de andere tunnelbuis voor een intercity-snelweg zou worden gebruikt.