Brabant wil meer mensen op de fiets


Brabant wil meer mensen op de fiets

14 september 2009

 

De provincie Brabant wil dat er meer mensen gaan fietsen. De provincie wil dit op drie manieren bereiken: het comfort en gemak verhogen, de forens en de jeugd verleiden en betere samenwerking als het gaat om promotie, kennis en communicatie.
 

In de ‘Visie 2020, Fiets in de Versnelling’ staan verschillende scenario’s; De keuze voor een scenario is afhankelijk van de voorkeur van Provinciale Staten maar ook van de mate waarin partners verantwoordelijkheid nemen voor projecten uit het bijbehorende actieprogramma, aldus de provincie.
 

Het fietsgebruik in Brabant ligt al jaren een paar procent onder het landelijk gemiddelde. De Brabander pakt de fiets in 24% van de verplaatsingen. Dat wil de provincie samen met haar partners veranderen.
 

“We willen een beter fietsnetwerk ofwel snellere en comfortabele verbindingen. Ook meer bewaakte fietsenstallingen, met name bij stations, en meer leenfietsen moet bijdragen aan frequenter fietsgebruik. Nu laten nog veel mensen de fiets thuis omdat ze bang zijn dat hij gestolen wordt, “aldus verkeersgedeputeerde Cora van Nieuwenhuizen.
 

Ook een fietsrouteplanner kan ervoor zorgen dat mensen sneller de fiets pakken. Fietssnelwegen, onlangs gepresenteerd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, staan ook in de provinciale visie: tussen Eindhoven en Helmond en tussen ’s-Hertogenbosch en Oss bijvoorbeeld. De provincie zal zich inzetten om rijksgeld hiervoor ter beschikking te stellen.
 

Daarnaast moet de forens verleid worden om vaker de fiets te pakken. De provincie wil het bedrijfsleven overhalen om de fiets een prominente rol te geven in het vervoersbeleid van bedrijven. “We kunnen bij het ministerie van Financiën pleiten voor betere fietsvoorwaarden in CAO’s (kilometervergoeding, elektrische fietsen). Schoolgaande jeugd is ook een belangrijke doelgroep, net als de ouders die kinderen nog steeds vaak met de auto naar school brengen,” zegt Van Nieuwenhuizen. Educatie en veilige schoolroutes moeten dit in de toekomst veranderen.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Prima plan, mits het beleid hiertoe niet beperkt blijft en men wel realistische uitvoering eraan geeft. Dus niet slechts het comfort voor de fietsers verbeteren, maar ook blijven focussen op verbetering van de infrastructuur voor gemotoriseerd verkeer. Dit fietsplan moet geen dogmatische hobby worden, maar een reële positieve verleiding om mensen uit de auto te krijgen en houden, wat ons betreft vooruitlopend op een veel strengere norm voor het verkrijgen van rijbewijzen in de nabije toekomst.