Consortium geselecteerd voor Proef Betaald Rijden Amsterdam


Consortium geselecteerd voor Proef Betaald Rijden Amsterdam

27 oktober 2009

 

De opdracht voor de techniek voor de Proef Betaald Rijden Amsterdam is gegund aan een consortium onder leiding van ARS T&TT. Via de proef krijgen autorijders alternatieven aangeboden voor het rijden in de spits zoals rijden op andere tijden en/of met andere vormen van vervoer. De proef maakt deel uit van het maatregelenpakket van de Taskforce Ontspits waarmee bedrijfsleven en overheden de bereikbaarheid van de regio Amsterdam willen verbeteren.
 

Het consortium bestaat uit het Nederlandse bedrijf ARS Traffic & Transport Technology BV en het Oostenrijkse bedrijf Efkon AG. Voor de Proef Betaald Rijden leveren ze de kastjes die de deelnemers in de auto krijgen. Via de kastjes worden kilometers en tijdstippen geregistreerd. De deelnemers aan de proef ontvangen een maandelijkse vergoeding. Vervolgens gaan ze per kilometer betalen. Wie zijn auto laat staan, vooral tijdens de spits, kan geld verdienen. Het consortium regelt de afrekening met deelnemers, verzorgt een webportal en servicedesk voor deelnemers en levert informatie voor de evaluatie van de proef.
 

De keus is op het consortium gevallen na een aanbestedingsprocedure die in mei van start is gegaan. Selectiecriteria waren naast prijs en kwaliteit onder andere de aanvullende diensten waarover de vrijwillige deelnemers straks kunnen beschikken. Zo krijgen de deelnemers gepersonaliseerde reisinformatie, ook tijdens de reis. Zij kunnen die informatie via uiteenlopende media ontvangen zoals PC, mobiel, smartphone en Traffic Radio. Daarbij worden tekstberichten zoals sms vanwege de verkeersveiligheid omgezet in gesproken berichten.
 

De proef loopt vooruit op de kilometerprijs zoals die voor heel Nederland over enkele jaren wordt ingevoerd. De volgende stap in de proef is de bekendmaking van de tarieven, de bedragen die deelnemers per kilometer gaan betalen. Die bedragen zijn binnenkort bekend. Dan kan ook de werving van deelnemers van start gaan. Naar verwachting rijden de eerste deelnemers aan de proef voorjaar 2010 rond. De komende maanden wordt de bijbehorende techniek verder ontwikkeld en getest.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Het grote geldverdienen is dus in volle gang in verband met de geplande kilometerheffing. Daarmee wordt dit kansloze en heilloze project steeds meer een rijdende trein die niet meer tot stoppen zal worden gebracht. Onze bezwaren zijn bekend, en wij zien met lede ogen aan dat deze geldverspilling inmiddels weer in een hogere versnelling is gezet. Kilometerheffing zal de verkeersopstoppingen niet verminderen en zal bovendien vele negatieve bijwerkingen hebben.