De Whisper fluisterend door Apeldoorn


De Whisper fluisterend door Apeldoorn

7 september 2009

 

Apeldoorn kent sinds kort de elektrische Whisper bus. Tot eind 2010 rijden er vijf op proef in de gemeente. De Whisper, een concept waarin de gemeente Apeldoorn, provincie Gelderland, Veolia en Eneco samenwerken, is een vinding van het Nederlandse e-Traction.
 

Door elektromotoren direct in de achterwielen te plaatsen is de aandrijving aanzienlijk efficiënter. De Whisper is 50 procent zuiniger en stoot 50 procent minder CO2 uit dan een normale stadsbus. En bovendien is de bus 90 procent stiller dan de andere bussen die door de stad rijden. Een dieselmotor als hulp is niet meer nodig. Een kleine dieselgenerator is voldoende om de accu’s bij te laden. Bovendien laadt de bus bij elke rembeweging zijn accu’s waardoor de actieradius van de bus enorm wordt vergroot. De Whisper laadt zich ’s nachts helemaal op aan het gewone elektriciteitsnet.
 

De Whisper kent overigens een lange ontwikkeltraject. Een aantal jaren werd met een voorloper al proefgereden, maar dat project liep vertraging op toen Connexxion eruit stapte nadat Veoloa de ov-concessie binnenhaalde.

Connexxion nam overigens begin deze maand in Gouda de eerste hybridebus in gebuik. E rkomen er in totaal vier, die worden aangedreven door een schone dieselmotor en een elektromotor. In het eerste kwartaal 2010 wordt de vloot met nog eens twintig bussen uitgebreid. De aanschaf van de milieuvriendelijke bussen is mede tot stand gekomen door subsidies van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de provincie Zuid-Holland.

 

 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Op zich een prima initiatief. Minder stank en herrie in de stad kan geen kwaad. Wel dient bijzondere aandacht te worden geschonken aan het veiligheidsaspect, want anders worden dit soort zwijgende kolossen al snel stille moordenaars. Wat ons betreft dient inschakeling van deze bussen gepaard te gaan met grootscheepse infrastructurele wijzigingen, waarbij deze bussen alleen worden ingezet op echte doorgaande wegen door de stad (dubbelbaans eenrichtingsverkeer met een hogere Vmax). Op andere wegen is er een te groot risico dat andere verkeersdeelnemers niet bedacht zijn op deze stille bussen.