Den Haag pakt kraagparkeren aan


Den Haag pakt kraagparkeren aan

16 september 2009

 

Den Haag gaat zogenaamde kraagregelingen invoeren om de overloop uit gebieden met betaald parkeren naar gebieden met vrij parkeren in te dammen.
 

Om de parkeeroverlast in Haagse woonwijken terug te dringen is het afgelopen jaar betaald parkeren ingevoerd in verschillende gebieden. Door betaald parkeren neemt de overlast af doordat bedrijfsauto’s en -busjes geen vergunning krijgen en elders moeten parkeren. Sommige bewoners kiezen voor een alternatief voor hun (tweede) auto. De overlast in straten die grenzen aan een betaald parkeergebied neemt vaak tijdelijk toe. Deze overlast duurt vaak een paar weken. In sommige straten blijkt de overlast echter blijvend. De gemeente heeft de situatie in deze straten onderzocht en komt met twee zogenaamde verschillende kraagregelingen.
 

De eerste regeling is bestemd voor gebieden waar nu geen betaald parkeren is en die grenzen aan twee of meer betaald parkeergebieden. Bewoners kunnen vaak hun auto niet kwijt als zij terugkomen van hun werk, omdat veel auto’s uit de naastgelegen wijken hier permanent geparkeerd staan. De regeling bestaat uit invoering van betaald parkeren van 16 tot 20 uur met een maximum parkeerduur van 1 uur. Bewoners betalen per auto 1 euro per maand voor een parkeervergunning. Met de vergunning kunnen bewoners hun auto altijd en onbeperkt parkeren. De gemeente wil de regeling als eerste invoeren in de Heesterbuurt-Noord.
 

De tweede regeling geldt voor gebieden waar al betaald parkeren geldt, maar waar de werking van betaald parkeren eerder eindigt dan het naastgelegen gebied. Op sommige plekken geldt bijvoorbeeld tot 17 uur betaald parkeren terwijl in de wijk ernaast tot 22 uur betaald moet worden. De tweede regeling bestaat uit het afstemmen van de werkingsduur van betaald parkeren op de wijken ernaast. De kosten voor een bewonersvergunning blijven gelijk. De gemeente gaat onderzoeken welke buurten in aanmerking komen voor deze regeling.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Dit is natuurlijk allemaal geklooi in de marge. Als het bedoeld is als permanente oplossing schiet het ernstig tekort en negeert het de structurele tekortkomingen in de Haagse infrastructuur: er moeten gewoon meer veilige en liefst ondergrondse parkeerplekken worden gerealiseerd op die plekken waar mensen moeten zijn, niet in een brede kraag daaromheen. Voor zover het bedoeld is als tijdelijke maatregel in afwachting van zo'n structurele oplossing, is het een hoop gedoe om niks en kan men zijn energie beter gebruiken om zo snel mogelijk het probleem bij de wortels aan te pakken.