Economische crisis remt groei verkeer af, maar heeft geen effect op files

2 augustus 2009

De Vlaamse Mobiliteitsclub VAB concludeert op basis van een aantal eigen onderzoeken en een vergelijking met beschikbare cijfers van het Vlaams Gewest dat de hogere brandstofprijzen van 2008 en de economische crisis de groei van het verkeer sterk hebben afgeremd. Tijdens de ochtend- en avondspits is de filezwaarte (een combinatie van de filelengte met de duurtijd ervan) op de autosnelwegen niet afgenomen.

De vergelijking van de verkeersdrukte van 2009 met 2008 voor de periode maart t.e.m. juni schetst volgend beeld:
• Het aantal vrachtwagens op autosnelwegen is afgenomen met 7% tot 10% (afhankelijk van de autosnelweg).
• Het aantal personenwagens op autosnelwegen is nog licht toegenomen zowel op werkdagen als tijdens weekends.
• Tijdens de ochtend- en avondspits is de filezwaarte (een combinatie van de filelengte met de duurtijd ervan) op de autosnelwegen niet afgenomen.
• Er is een opmerkelijke daling van het weekendverkeer met 8,9% na 19 uur op het secundaire wegennet.

De onderzoeken waarop VAB haar analyse baseert zijn:
• Observatieonderzoek vrachtwagens op E17 Antwerpen-Gent en E313 Antwerpen-Hasselt.
• Reistijden van ‘roadguards’ (vrijwilligers die op afgesproken tijdstippen hun reistijd bijhouden) voor de E313/E34 en E17.
• Cijfers VAB-Wegenwacht: vergelijking van het aantal pechgevallen voor de maanden maart t.e.m. juni van 2005 tem 2009 gebaseerd op een selectie van 1.070.000 voertuigen.

De verklaring dat de reistijd niet afneemt is volgens de VAB dat de personenwagens ‘de motor’ zijn van de files tijdens de spits. Vrachtwagens mijden de spits op congestiepunten indien zij kunnen. Wanneer het vrachtverkeer afneemt heeft dat vooral effect op de daluren. Het gat dat ontstaat in de spitsuren doordat er een beperkt aantal vrachtwagens wegvalt, wordt volledig opgevuld door extra personenverkeer. Het personenverkeer is immers ook in 2009 nog licht gestegen en bijkomend zullen automobilisten hun vertrekuur gewijzigd hebben en weer terug in de spits terecht komen. Gevolg is dat tijdens de spits hetzelfde aantal voertuigen op de weg rondrijdt en we er even lang over doen.

Het aantal personenwagens op de snelwegen en secundaire wegen stijgt zowel op werkdagen als tijdens weekends van ’s morgens tot 15 uur. In de namiddag begint het aantal wagens af te nemen. De daling tekent zich het sterkst af tijdens de weekends en dit vooral vanaf 19 uur.

‘We horen de afgelopen maanden vaker negatieve berichten over het dalend horecabezoek en de stijging van het aantal faillissementen in die sector. Mogen we uit deze cijfers concluderen dat we inderdaad minder vaak op restaurant of café gaan en dat we meer thuis blijven?’, vraagt de VAB zich tenslotte af.