Extra controle op autoverlichting

16 oktober 2009

AMSTERDAM - De politie gaat de komende anderhalve maand automobilisten extra controleren op hun verlichting. Wie kapotte verlichting niet ter plaatse laat maken, krijgt een boete van maximaal negentig euro. Vrijdag start de campagne 'Goed licht beter zicht'.

Ongeveer een op de zes auto's rijdt volgens de ANWB een of meerdere dagen rond met defecte of slecht afgestelde verlichting.

Behalve dat dit de verkeersveiligheid in gevaar brengt, ergeren mensen zich er groen en geel aan.

Uit een onderzoek van de ANWB blijkt dat bijna alle zesduizend ondervraagden zich ergeren aan auto's met slecht afgestelde of kapotte verlichting.

Duitsland

De campagne in Nederland begint zaterdag en eindigt 30 november. In Duitsland loopt in oktober een vergelijkbare actie. Langs snelwegen en provinciale wegen staan borden met de slogan 'Verlichting in orde?'