Files niet korter door lagere snelheid
24 januari 2011
DEN BOSCH - De ochtendfiles op de A58 en A16 waren maandagochtend door de invoering van een snelheidsverlaging niet korter dan normaal. Op de A58 bij Oirschot was het zelfs 'opmerkelijk' drukker dan normaal.
De ANWB heeft dat maandagochtend laten weten.
Rijkswaterstaat is maandagochtend begonnen met een proef met een lagere snelheid op A58 bij Oirschot en op de A16 tussen Zonzeel en Dordrecht.
Op de trajecten is een maximumsnelheid van 90 kilometer per uur ingevoerd en op de A58 bij Moergestel is het maximum zelfs beperkt tot 70 kilometer per uur. Doel is een gemiddeld kortere reistijd voor de weggebruikers.
Spits
Op de A58 stond tijdens de hele spits 10 kilometer file. Op de A16 stond 4 kilometer file. De ANWB kan niet zeggen of de files worden veroorzaakt door de snelheidsverlaging, door drukte of omdat automobilisten moeten wennen aan de snelheidsverlaging.
© ANP
Ons commentaar:
De verbazing die kennelijk bij sommigen plaatsvindt is werkelijk aandoenlijk: nee, natuurlijk worden de files niet korter als je de Vmax verlaagt! Het feit dat sommige verkeerskundigen nog steeds die verwachting hebben, geeft blijk van een essentieel gebrek aan inzicht in het verkeer. Het moge zo zijn dat wellicht bij lagere snelheid theoretisch meer auto's op het wegvak passen, maar in de praktijk wordt daar geen rekening mee gehouden en rijdt men sowieso vaak te dicht op elkaar. Bovendien wordt de grootste boosdoener gevormd door het feit dat vóóraan de file mensen die verlaagde snelheid blijven rijden terwijl ze allang weer sneller kunnen. Dat is in essentie de oorzaak van al die "onverklaarbare" files. Normaal blijft men daar op de linkerbaan een beetje 100 sukkelen, maar bij verlaagde Vmax blijft men dus 90 sukkelen, of 80 als het aan milieudefensie ligt. Het gevolg laat zich raden.