Fors meer 65-plussers hebben een auto
6 januari 2010
In de periode 2000-2009 is het aantal 65-plussers met een personenauto fors gestegen. Onder 80-plussers is het autobezit zelfs verdubbeld. Op 1 januari 2009 stonden 1,1 miljoen particuliere personenauto’s op naam van een 65-plusser. Dit is een stijging van bijna 46 procent ten opzichte van 2000.
Het autobezit is het sterkst toegenomen onder 80-plussers, zo meldt het CBS. In de periode 2000-2009 verdubbelde het aantal auto’s bijna in deze groep naar 162,5 duizend. Bovendien hebben steeds meer personen van 90 jaar of ouder een auto. Begin 2009 waren dat er 7 duizend. Dat is bijna 2,5 keer zo veel als aan het begin van deze eeuw.
Oudere senioren maken veel minder kilometers met hun auto dan jongere. Met hun auto’s legden 80-plussers in 2008 gemiddeld ruim 5,2 duizend kilometer af, terwijl 65- tot 70-jarigen bijna twee keer zo veel kilometers maakten. Dat is nog altijd fors minder dan 18-65-jarigen: die reden in 2008 gemiddeld bijna 12,9 duizend kilometer met hun auto’s.
Oudere 65-plussers hebben oudere en lichtere auto’s dan jongere senioren. Auto’s van 65- tot 70-jarigen waren begin 2009 gemiddeld nog geen 9 jaar oud, terwijl die van 90-plussers gemiddeld bijna 13 jaar oud waren. De auto’s van deze oudere senioren waren bovendien gemiddeld bijna 155 kilo lichter dan die van 65- tot 70-jarigen.
(verkeersnet)
Ons commentaar:
Deze cijfers verklaren wel een deel van het Nederlandse verkeersprobleem. Feit is dat veel ouderen niet meer kunnen meekomen in het hedendaagse verkeer, en ook nog eens vaker dan anderen in kleine onveilige autootjes rijden. Wij zijn absoluut tegen elke vorm van leeftijdsdiscriminatie en wij vinden dat ouderen net zo goed recht hebben op mobiliteit als jongeren. Net zo goed, dat betekent dus wel: onder dezelfde voorwaarden. En die voorwaarden dienen wat ons betreft flink te worden aangescherpt. Wij realiseren ons dat het gevolg daarvan zal zijn dat minder mensen in staat zullen blijken een rijbewijs te verkrijgen of te behouden, en dat met name ouderen eerder buiten de boot zullen vallen. Met het oog op de verkeersveiligheid en ter voorkoming van het volledig dichtslibben van het verkeer is deze maatregel echter volgens ons onontkoombaar. Wel moeten er dan alternatieven worden ontwikkeld (goedkope en beter gedifferentieerde kwaliteitstaxi's, fijnmaziger en comfortabeler OV, etc.). Echte alternatieven, waarmee men laagdrempelig en comfortabel mobiel kan blijven. Ook zij die geen rijbewijs hebben, waaronder ongetwijfeld dan ook zich veel ouderen zullen bevinden.