Hybride auto’s veroorzaken meer ongevallen met voetgangers en fietsers


Hybride auto’s veroorzaken meer ongevallen met voetgangers en fietsers

13 oktober 2009

 

De risico's voor voetgangers zijn inmiddels voor sommige fabrikanten aanleiding om te kijken of hybrideauto's voorzien moeten worden extra geluid.
 

Hybride auto’s veroorzaken meer ongevallen met voetgangers en fietsers dan gewone auto’s. Tot deze opzienbarende conclusie komt de Amerikaanse National Highway Safety Administration. Deze bevindingen lijken te bevestigen wat sommige belangenorganisaties al vreesden: de stille hybrides worden te laat opgemerkt.
 

De NHSA stelt wel dat er sprake was van een kleine steekproef, maar dat de resultaten nu al moeten worden meegenomen in verkeersveiligheidsprogramma’s. In totaal werden de ongevalscijfers vergeleken van 559.703 gewone auto’s en 8.387 hybride auto’s. Dat leverde respectievelijk 3.578 en 77 voetgangerslachtoffers op en 1.862 en 48 fietsslachtoffers.
 

Uit de studie blijkt dat de meeste slachtoffers overdag vallen op rustige wegen in de stad met lage snelheiden. Ongevallen met hybrides kwamen vooral meer voor als ze vertraagden, bij parkeermanoeuvres of achteruitrijden. In die gevallen verdubbelde het aantal ongevallen met voetgangers en ook meer fietsers werden slachtoffer. Ook bij het nemen van bochten vielen meer slachtoffers. Op de rechte weg waren er geen verschillen meetbaar.
 

De risico’s voor voetgangers zijn inmiddels voor sommige fabrikanten aanleiding om te kijken of hybrideauto’s voorzien moeten worden extra geluid.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Deze resultaten verbazen ons niets, maar niet alleen omdat hybride-auto's zo stil zijn. Dat is inderdaad waar, en wij pleiten ervoor om deze sluipmoordenaars een belletje om hun nek te doen waarmee de potentiële slachtoffers kunnen worden gewaarschuwd. Maar het zou ook interessant zijn om te onderzoeken of hybride-rijders wellicht gemiddeld over minder rijvaardigheid beschikken dan chauffeurs van conventionele auto's. Wij zouden ons immers kunnen voorstellen dat "echte autoliefhebbers" doorgaans ook beter kunnen rijden en dat "echte autoliefhebbers" tevens doorgaans geen hybride auto willen rijden.