Infrastructuurprojecten ook achteraf evalueren

24 juli 2009

Bij infrastructuurprojecten moet ene post meegenomen worden waardoor achteraf een evaluatie kan plaatsvinden of de voorspelde effecten ook bewaarheid zijn geworden.

Dit stelt onderzoekinstituut KiM in het rapport Na het knippen van het lint: het ex post evalueren van infrastructuur. Wie een beslissing moet nemen over de aanleg van infrastructuur gaat niet over één nacht ijs, aldus het KiM. Dergelijke beslissingen worden genomen op basis van zorgvuldig ex-ante-onderzoek. Daarin worden de effecten van het project vooraf ingeschat, bijvoorbeeld voor de reistijd van gebruikers. Vergeleken met het vooraf evalueren, is er minder aandacht voor evalueren achteraf, voor ex-postevaluaties. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid constateert in de notitie’ dat Nederlandse infrastructuurprojecten na afronding niet altijd en niet systematisch worden geëvalueerd. Er worden daarvoor vier verklaringen gegeven. Die verklaringen liggen op het terrein van de politiek-bestuurlijke context, psychologische processen, organisatorische belemmeringen en methodologische problemen. De conclusie is dat de belemmeringen voor ex post evalueren kunnen worden overwonnen en er in principe veel van ex-postevaluaties valt te leren. Het onderzoek laat zien dat een lichte vorm van evalueren het meest zinvol en haalbaar is. Het onderzoek eindigt met de aanbeveling om een concreet infrastructuurproject ex post te evalueren, zodat duidelijker zichtbaar wordt wat er van evaluaties valt te leren en welke (onderzoeks)inspanningen daarmee zijn gemoeid

(verkeersnet.nl)