Kamer wil onderzoek naar hogere maximumsnelheid


Kamer wil onderzoek naar hogere maximumsnelheid

24 augustus 2010

 

AMSTERDAM - Een Kamermeerderheid van VVD, PVV en CDA wil een onderzoek laten doen naar het verhogen van de maximumsnelheid op snelwegen. Dat schrijft De Telegraaf dinsdag.
 

 

"Wij hebben natuurlijk geen Duitse situatie zonder al te veel op- en afritten, maar als de minister kans ziet tot een hogere snelheid, dan horen wij dat graag", zegt CDA-Kamerlid Sander De Rouwe.

 

De VVD ziet volgens de krant een maximumsnelheid van 130 kilometer per uur wel zitten. De PVV wil de snelheid verhogen naar 140 kilometer per uur.

 


Rustige tijden

Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei zaterdag in De Telegraaf dat hij de maximumsnelheid op de verbrede A2 tussen Utrecht en Amsterdam op rustige tijden wil verhogen naar 120 kilometer per uur. VVD, CDA en PVV willen nu dat de minister bekijkt of dat op meer plaatsen mogelijk is.

 

VVD-Kamerlid Charlie Aptroot heeft al wat locaties in gedachten. Zo denkt hij aan de A16 tussen Dordrecht en Breda en de A4 tussen Leiderdorp en Den Haag. Volgens hem houden mensen zich slecht aan de maximumsnelheid omdat die vaak onredelijk is.

 

© Novum


Ons commentaar:

Een verrassend en lovenswaardig geluid. Natuurlijk moet de maximumsnelheid op vele plaatsen drastisch worden verhoogd, omdat de huidige situatie niet strookt met de beleving van (in ieder geval de ervaren) weggebruikers. 140 is wat ons betreft nog aan de magere kant. 160 lijkt ons een stuk realistischer, en op veel plekken kan de maximumsnelheid in onze beleving geheel worden afgeschaft, naar Duits model. We kunnen wel degelijk een "Duitse situatie" creëren, namelijk door onderscheid te maken tussen locale snelwegen en intercity snelwegen. Wat dat betreft is de nieuwe A2 tussen Amsterdam en Utrecht een gemiste kans. In plaats van 2x5-baans was het beter geweest 2x3-baans intercity verkeer (met slechts afslagen Utrecht en Amsterdam), en daarbuiten 2x2-baans locale snelweg met alle tussenliggende afslagen. Nu zitten we met een extreem brede snelweg waarvan de capaciteit niet volledig zal worden benut: veel mensen blijven toch op die middelste baan rijden. Ook een snelheid van 100 of 120 is niet in overeenstemming met de capaciteit van die weg. Dus elke stap richting verhoging van de maximumsnelheid juichen wij toe. Helaas is er toch een gerede kans dat het er niet van zal komen. De staatsbegroting is namelijk voor een groot deel afhankelijk van de inkomsten van al die onzinnige flitsboetes, juist voor geringe overschrijdingen. Daarop wordt al jaren - heel pervers - begroot. Dus in een tijd dat er 18 miljard moet worden bezuinigd is het helaas niet erg waarschijnlijk dat deze massale en gemakkelijke inkomstenbron zal worden prijsgegeven.