Langzamer rijden bij regen en drukte op A12


Langzamer rijden bij regen en drukte op A12

8 september 2009

 

Vanaf 8 september gaan weggebruikers op de A12 tussen Bodegraven en Woerden langzamer rijden bij zware regenval en veel verkeer/drukte. Rijkswaterstaat doet een proef waarbij de snelheid wordt aangepast naar 100, 80 of 60 km per uur, afhankelijk van de hoeveelheid regen en drukte op de weg.

 

Met de proef wordt bekeken of hierdoor minder ongevallen en minder files ontstaan. Borden boven de weg geven de maximumsnelheid aan.
 

Tijdens de spits komt het vaak voor dat weggebruikers hard moeten afremmen, soms zelfs tot stilstand komen, en vervolgens weer kunnen optrekken. En dat herhaalt zich af en toe meerdere keren achter elkaar. Dit ‘harmonica’effect, ook wel schokgolven genoemd, probeert Rijkswaterstaat zoveel mogelijk te beperken door de snelheid tijdig te verlagen. Door de snelheid voor alle weggebruikers aan te passen, moet de doorstroming verbeteren.
 

Bij regen wordt de snelheid omlaag gebracht, met name om de kans op ongevallen te verkleinen. Bij zware regen gaat de snelheid naar 80 km per uur. Ook kan na een bui de snelheid lager zijn: een nat wegdek zorgt voor een langere wegdek en heeft daarom een groter risico op ongevallen. Informatie over de neerslag komt van de buienradar van het KNMI. Zodra de weers- of verkeerssituatie het toelaat, zal de normale snelheid weer gelden. De politie gaat regelmatig snelheidscontroles uitvoeren.

 

Meer proeven met dynamische snelheden
Op dit moment worden er al op twee andere plekken proeven gedaan met dynamische snelheden: op de A1 bij Bussum waar op rustige momenten de snelheid omhoog gaat voor reistijdverkorting en op de A58 bij Tilburg waar de snelheid incidenteel omlaag gaat voor een betere luchtkwaliteit.

 

Later dit jaar start nog een proef op de A12 bij Voorburg en in 2010 op de A20 bij Rotterdam. Hier gaat het zowel om het verbeteren van de doorstroming als van de luchtkwaliteit. Rijkswaterstaat voert deze proeven uit in opdracht van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Ja, u leest het goed: 60 km/u op de snelweg, want dat is goed voor de doorstroming. Wij voorspellen levensgevaarlijke taferelen als dit soort snelheden als gewoon gaan worden beschouwd op de snelweg. Dat effect zie je nu ook al door de invoering van al die 80-stukken. Daardoor zijn er steeds meer mensen die ook op andere stukken 70 of zo gaan rijden, met alle gevaren vandien. Men moet zich realiseren dat er altijd mensen zullen blijven die gewoon 120 (of sneller) blijven rijden omdat de Vmax van 60 simpelweg niet aanluit bij hun reële veiligheidsbeleving. In plaats van met dit soort onzinnige plannen te expirimenteren, zou men zich beter kunnen richten op het (fors) aanscherpen van de technische eisen die aan auto's worden gesteld (remmen, banden, schokbrekers!) en op het verhogen van de kundigheid van de gemiddelde weggebruiker: veel strengere (en andere) rijexamens.