Maximaal 30 km/u in Amsterdam


Maximaal 30 km/u in Amsterdam

19 oktober 2009

 

AMSTERDAM - Amsterdam wordt de eerste stad ter wereld waar je met een slakkengang doorheen moet. De stad wil dat de maximumsnelheid in de binnenstad wordt teruggebracht naar 30 kilometer per uur. Dat zou niet alleen voor auto's, maar ook voor trams moeten gaan gelden.


Wethouder Hans Gerson van Verkeerszaken heeft dat dit weekeinde aangekondigd. Aan het eind van dit jaar komt de bestuurder met een rapport over de haalbaarheid van het plan. Zijn woordvoerder heeft het over de binnenring van de stad. Dat is het gebied dat wordt omgeven door de Marnixstraat, de Weteringschans en de Sarphatistraat.

 

Ruwweg is dat de hele binnenstad. Aanleiding zijn de ongelukken op het Marnixplein. Afgelopen week vond er opnieuw een ongeluk plaats op het verkeersplein. In de zomer overleed een 12-jarige jongen nadat een vrachtwagenchauffeur een te ruime bocht op het plein nam.

 

"We bekijken of een verlaging van de snelheid naar 30 kilometer voor de hele stad, voor de hele binnenring zou helpen", laat wethouder Hans Gerson weten. "Voor de doorstroming en voor de veiligheid."

 

Opmerkelijk aan het plan van Gerson is dat niet alleen auto's, maar ook de trams langzamer moeten gaan rijden. Daardoor zal een ritje met de tram langer gaan duren. "Dat is een nadeel", erkent Gerson.

 

(De Telegraaf)


Ons commentaar:

Een volkomen bezopen plan, dat totaal niet het beoogde doel zal bereiken en tegelijk veel averechtse effecten zal hebben. De ongelukken die op het Marnixplein plaatsvonden hadden niet hun oorzaak in de snelheid, maar eerder in het feit dat de wegindeling (zoals bijna overal) volkomen verkeerd is en ongelukken uitlokt. Bovendien zal de 30-limiet door heel veel mensen niet worden geaccepteerd, omdat dit niet realistisch is. Maar een aantal braveriken zal zich er toch aan houden. Dat betekent dus nog grotere verschillen in rijstijl, met nog meer agressie en onderling onbegrip tot gevolg. En intussen kan net buiten die centrumring, waar exact vergelijkbare verkeerssituaties bestaan, nog gewoon 50 worden gereden. Kortom: niet doen!