ODYSA bevalt goed in Amsterdam


ODYSA bevalt goed in Amsterdam

17 augustus 2009

 

De ODYSA-verkeerregeling lijkt ook in een stedelijke omgeving goed te functioneren. In Amsterdam is men er in ieder geval over de spreken.
 

Vorig jaar is in Amsterdam als proef het systeem ODYSA op de Westpoortweg voor het eerst in een stedelijke omgeving in gebruik genomen. ODYSA (Optimalisatie door DYnamische SnelheidsAdvisering) berust op het belonen van gewenst gedrag door elke passant een persoonlijk snelheidsadvies te geven voor groen licht bij de volgende kruising. Iedere passant krijgt dit te zien op een scherm langs de weg. Als de bestuurder de geadviseerde snelheid aanhoudt, heeft hij telkens groen licht en rijdt hij in een groene golf. Als men harder rijdt komt men rood licht tegen. Gebleken is dat een groot deel van de weggebruikers de geadviseerde snelheid volgt. De lagere snelheid die gereden wordt heeft een gunstig effect op de verkeersveiligheid op de Westpoortweg, aldus de gemeente. Ook is er winst voor de luchtkwaliteit: meer dan 80% minder CO en meer dan 60% minder NOx.
 

Amsterdsam wil trouwens meer bekendheid geven aan de groene golven in de stad. Sinds 2005 is er bijvoorbeeld een groene golf van 50 km/u op de Wibautsstraat. Om deze groene golf meer bekendheid te geven onder de weggebruikers voor een optimaal zijn dynamische borden langs de weg geplaatst om automobilisten ter informeren. Op de Raadhuisstraat bevindt zich sinds 2007 de langste groene golf voor fietsers ter wereld. Ook de doorstroming van het openbaar vervoer in de richting stad-uit is hierdoor verbeterd. De verkeerslichten op de route hebben vaste groentijden die op elkaar zijn afgestemd. Als fietsers met een gemiddelde snelheid van ongeveer 15 tot 18 km/u door de Raadhuisstraat rijden, springen de verkeerslichten achtereenvolgens op groen en hoeft men niet te wachten. Uit onderzoek blijkt dat de groene golf voor fietsers ook een positief effect heeft op de doorstroming van het openbaar vervoer: Trams hebben op dit traject een kortere reistijd van ongeveer anderhalve minuut, bussen stad-uit boeken een tijdwinst van gemiddeld drie minuten. Autoverkeer doet er in de richting stad-uit ongeveer ¾ minuut langer over.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Mooi, nu nog eenrichtingsverkeer en gescheiden fietspaden aan de linkerzijde, dan zal het effect pas echt spectaculair worden. Nu is het namelijk nog niet goed merkbaar op de Wibautstraat. De maximumsnelheid kan dan trouwens ook eenvoudig en veilig omhoog tot 70, zonder de positieve effecten teniet te doen. Integendeel.