Ondernemer dreigt gemeente met verkeerschaos

18 september 2009

NIJVERDAL - Interieurbouwer Van Keulen uit Nijverdal dreigt zaterdag voor een enorme verkeerschaos te zorgen in het centrum van Nijverdal.

Het bedrijf stelt de gemeente een ultimatum om vrijdag voor 17.00 uur af te zien van een plan dat de infrastructuur van het bedrijventerrein 't Lochter aanpast.

Zo niet, dan laat directeur Joop van Keulen vanaf 12.00 uur een uur lang zeventig vrachtwagens door het Overijsselse dorp rijden.

Bereikbaarheid

Volgens Joop van Keulen tast het plan de bereikbaarheid van het bedrijventerrein ernstig aan.

''Straks moeten mijn chauffeurs zes kilometer omrijden en dat meerdere keren per dag en nacht. Dat brengt onaanvaardbare kosten met zich mee en overlast voor de omgeving. Ik wil dit onzinnige plan een halt toeroepen door dit signaal af te geven''.

De gemeente waarschuwt dat hulpdiensten gedurende deze actie langzamer ergens ter plaatse kunnen zijn.

Hellendoorn

De gemeente Hellendoorn, waaronder Nijverdal valt, kan niet ingaan op het ultimatium, concludeert verantwoordelijk wethouder Wilma Paalman. ''De gemeenteraad neemt op 6 oktober een besluit over dit plan.''

Volgens Paalman komt de geplande actie op een ongelukkig moment, omdat komend weekeinde de Hellendoorn Rally wordt verreden. Bovendien zijn er vanwege diverse bouwactiviteiten in hartje Nijverdal al wegen afgesloten.

Legaal

De gemeente kan de actie met vrachtwagens van Van Keulen niet verbieden, omdat deze legaal is.

''Maar als de openbare orde en de verkeersveiligheid in het geding komen, grijpt de politie in. De gemeente heeft alle hulpdiensten ingelicht over deze actie'', aldus Paalman.