Parkeerbelasting in twintig jaar vertienvoudigd


Parkeerbelasting in twintig jaar vertienvoudigd

31 augustus 2009

 

AMSTERDAM - De opbrengsten van parkeerbelasting is dit jaar naar verwachting tien keer zo hoog als twintig jaar geleden. De gemeenten verwachten dit jaar 533 miljoen euro op te halen. 
 

Een kwart daarvan gaat naar de gemeente Amsterdam, dat 130 miljoen euro ophaalt. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag.

 

Van alle gemeentelijke belastingen steeg de parkeerbelasting de afgelopen twee decennia gemiddeld het meest.

 


Voor parkeren moest jaarlijks gemiddeld twaalf procent meer worden betaald. Voor bouwleges en rioolrecht stegen de kosten jaarlijks nog geen tien procent.


Uitbreidingen

Het duurdere parkeren komt niet alleen door tariefstijgingen, maar zeker ook door de uitbreidingen van het betaald parkeren. Er moest de afgelopen twintig jaar op steeds meer plekken en voor een steeds langere periode worden betaald.

 

Het aantal gemeenten waar voor het parkeren moet worden betaald nam toe van 126 in 1989 tot 159 nu.


Zandvoort

Het parkeerbeleid is voor grote steden als Amsterdam en voor toeristische plaatsen als Zandvoort een melkkoe. Dit jaar waren de inkomsten uit het parkeren voor Amsterdam een kwart van de gemeentebegroting. In Zandvoort was dit 22 procent.

 

Het zijn vooral de grote gemeenten die geld rekenen voor parkeren. Alle gemeenten met meer dat honderdduizend inwoners vragen geld voor een parkeerplek. Daarentegen moet in een op de drie gemeenten met twintig- tot vijftigduizend inwoners voor het parkeren worden betaald en in een op de zeven gemeenten met minder dan twintigduizend inwoners.

 

© Novum


Ons commentaar:

In 20 jaar tijd zijn de parkeerinkomsten dus 10 keer zo hoog geworden. Zonder de beschikking te hebben over de exacte statistieken, kunnen wij wel vaststellen dat de parkeerdruk in die periode zeker niet 10 keer zo zwaar is geworden. De voor de hand liggende conclusie is dan ook dat de parkeerinkomsten helaas grotendeels geen reëel beleidsmatig doel dienen, doch slecht fungeren als ordinaire graaierij ter dichting van gebrekkige begrotingen.

 

De Stichting OM is van mening dat voor reële schaarste een reële prijs mag worden gerekend, desnoods nog wel hoger dan nu. Maar wij vinden het onaanvaardbaar als eerst kunstmatig schaarste wordt gecreëerd om zodoende "draagvlak" te verkrijgen om betaald parkeren in te voeren of de parkeertarieven (verder) te verhogen. Helaas is dat laatste wat vaak gebeurt. Dat vinden wij slecht en vooral ook asociaal beleid.

 

De norm moet vooral zijn dat parkeren gratis is, tenzij er bijzondere omstandigheden zijn waardoor het reëel is om de gebruiker voor een parkeerplek te laten betalen.