Parkeerbeleid sorteert effect


Parkeerbeleid sorteert effect

8 februari 2010

 

De verhoging van de parkeertarieven in Amsterdam heeft ertoe geleid dat er minder auto’s parkeren in de binnenstad van Amsterdam. Na invoering van de nieuwe tarieven is het aantal parkerende auto’s met bijna vier procent gedaald.

 

Dit blijkt uit het onderzoek ‘Effectevaluatie parkeertariefmaatregelen Amsterdam’ waarin de gemeente stelt dat het aantal parkeringen door niet-vergunninghouders binnen de Ring A10 exclusief Noord het afgelopen jaar is afgenomen met 6,8%. Minimaal 3,8% van deze afname is toe te rekenen aan de per 1 januari 2009 ingevoerde tarieven, bloktijden en tariefgebieden en is dus structureel van aard, aldus de gemeente. De beoogde reductie van NO2 (stikstofdioxide) met 0,2 microgram per m3 wordt ruim gehaald bij een structurele afname van het aantal parkeringen met 3,8%. De beoogde reductie van PM10 (fijn stof) met 0,2 microgram per m3 wordt slechts gedeeltelijk (met 0,1 microgram per m3) behaald bij een structurele afname van het aantal parkeringen met 3,8%, zo voegt de gemeente daar aan toe.

 

Een kwart van de Amsterdammers die deelnam aan het onderzoek heeft aangegeven minder bezoek te ontvangen na invoering van de nieuwe parkeertarieven, bloktijden en tariefgebieden per 1 januari 2009. Nog eens 10% heeft aangegeven dat het bezoek vaker op zondag of later dan voorheen komt.
 

(verkeersbeleid)


Ons commentaar:

De goede lezer merkt dus op dat deze maatregel vooral sociaal onwenselijke gevolgen heeft (minder bezoek, minder mogelijkheden leven en werken naar eigen inzicht in te delen, etc.). De titel klopt dus, maar anders dan de schrijver wellicht bedoeld heeft: het beleid sorteert een negatief effect op de leefbaarheid van de samenleving. De verhoging van de parkeertarieven blijkt (zoals voorspeld) een repressieve maatregel te zijn die het probleem niet oplost maar maskeert. De gemeente zou er beter aan doen om het probleem met constructieve maatregelen daadwerkelijk op te lossen: meer parkeerplekken (buiten het zicht, onder de grond, achter de muur), zodat minder zoekverkeer rondrijdt. Daarvoor mag dan best een tarief worden gerekend, maar dat tarief moet wel reëel zijn en niet als onzuiver oogmerk hebben om autootje te pesten.