Proefweek ‘Elke 10 minuten een trein’ goed verlopen


Proefweek ‘Elke 10 minuten een trein’ goed verlopen

7 september 2009

 

Begin september hebben ProRail en NS op het traject Eindhoven - Amsterdam beproefd wat er nodig is om elke 10 minuten een trein te kunnen rijden. Doel van de proef was leren onder welke voorwaarden hoogfrequent spoorvervoer en (internationaal) goederenvervoer in de toekomst mogelijk is. Volgens Prorail was de proef een succes.

 

Dagelijks zijn de ervaringen op het traject Eindhoven - Amsterdam nauwgezet gevolgd door meer dan 100 medewerkers van NS en ProRail. Tijdens de proefweek zorgde NS voor extra Servicemedewerkers op de betreffende perrons om de reizigers te informeren en te begeleiden. Bij drukke spoorwegovergangen zette ProRail verkeersregelaars en Spoortoezichthouders in. In totaal moesten vier maal zoveel mensen worden ingezet.
 

In totaal zijn er circa 1.500 reacties binnengekomen. Driekwart van de reizigers vindt het een goed idee als zij iedere 10 minuten op de trein kunnen stappen. 77% van de reizigers was van te voren op de hoogte over de proef. 45% geeft aan dat zij enigszins hinder hebben ondervonden van de proef, bijvoorbeeld omdat hun gebruikelijke aansluiting op een bus of een andere trein veranderde.
 

Voorgaand aan de proef heeft een aantal gemeentes zorgen geuit over het vaker dichtliggen van diverse spoorwegovergangen. De proef heeft veel gegevens opgeleverd over de dichtligtijden in een uur, de aaneengesloten dichtligtijden en de verkeershinder voor weggebruikers. Over ruim een maand verwachten NS en ProRail naar buiten te komen met de resultaten van de proef.
 

(verkeersnet)


Ons commentaar:

Dit is natuurlijk een uitstekend plan. Spoorboekjes zijn niet meer van deze tijd, en bovendien volstrekt zinloos als treinen toch niet op tijd rijden. Dit idee moet breed uitgerold worden over het hele Nederlandse spoorwegennet, waarbij de totale exploitatie niet kostendekkend hoeft te zijn. De problemen met spoorwegovergangen die vaker gesloten zijn moeten worden ondervangen door geleidelijk al die overgangen te vervangen door viaducten, tunnels en bruggen. Ook spoorwegovergangen zijn niet meer van deze tijd, en bovendien gevaarlijk.