Puntenrijbewijs voor iedereen


Puntenrijbewijs voor iedereen

22 december 2009

 

DEN HAAG - Alle Nederlandse weggebruikers moeten snel aan het puntenrijbewijs. Daarvoor pleit voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee. Hij is in overleg met politie, CBR en het College van procureurs-generaal om te komen tot een puntenrijbewijs voor alle automobilisten en motorrijders. Nu bestaat een dergelijk systeem alleen nog voor beginnende bestuurders.


Spee zegt in het jongste nummer van vakblad Blauw, uitgave van de Politieacademie, dat het woud van maatregelen rondom het rijbewijs hem een doorn in het oog is. "Je kunt je rijbewijs kwijtraken bij de rechter, het OM kan een beschikking afgeven en ook het CBR kan rijbewijzen innemen. Er zijn gedragscursussen en tal van strafmaatregelen. Het loopt allemaal door elkaar."
 

Afschaffen

De 63-jarige officier nam begin dit jaar afscheid van het Bureau Verkeershandhaving, maar wordt door het ministerie nog steeds 'boegbeeld' van de verkeersveiligheid genoemd. Koos Spee wil de ontzegging van de rijbevoegdheid door de rechter afschaffen en daar "een bestuurlijk traject van maken, zodat alleen het CBR rijbewijzen kan afnemen".
 

 

Hij pleit voor een puntenrijbewijs waarbij iedereen die meer dan tien strafpunten heeft verzameld, automatisch de rijbevoegdheid verliest. "Maar je kunt punten terugverdienen door bijvoorbeeld een cursus te volgen of een alcoholslot in je auto te laten monteren. Ik ga dit plan op tafel leggen bij politie, CBR en het College van PG's", aldus Spee.
 

In veel omringende landen is er al vergelijkbare wetgeving. In Nederland bestaat het sinds maart 2002 alleen voor nieuwe deelnemers aan het verkeer. Wanneer beginnende bestuurders de eerste vijf jaar verkeersdelicten plegen, verliezen zij telkens een punt. Als de teller op drie staat, wordt het rijbewijs ingevorderd. Gevaarlijk gedrag, dood door schuld of toebrengen van lichamelijk letsel, bumperkleven en zware snelheidsoverschrijdingen kosten punten. In het nieuwe systeem voor alle weggebruikers en met meer punten, zal de lijst delicten ook langer worden.
 

(c) De Telegraaf


Ons commentaar:

Ook wij hebben - zoals elk zinnig denkend mens - de natuurlijke neiging om elke mededeling van de heer Spee direct terzijde te leggen, maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat hij dit keer wel een klein beetje gelijk heeft: de regelgeving rondom het rijbewijs is inmiddels een ondoorgrondelijke lappendeken geworden die wel wat stroomlijning kan gebruiken. Spee pleit voor een puntenrijbewijs waardoor men als een soort automatisme op een gegeven moment het rijbewijs (tijdelijk?) kan verliezen. Vooral dat automatisme stuit ons tegen de borst. Dat is nu juist geen handhaving met de menselijke maat. Wij menen dat slechts de rechter op enig moment bevoegd zou moeten zijn om aan een verkeersovertreding de sanctie van een rijontzegging te verbinden, nadat alle omstandigheden van het geval in ogenschouw zijn genomen. Spee wil de rechter juist buitenspel zetten (ook in ruimere zin is dit een veelvoorkomende wens binnen het Openbaar Ministerie). Overigens vragen wij ons af of Spee zich de onvermijdelijke consequentie daarvan realiseert: dan worden er dus ook geen rijbewijzen meer ingevorderd en ingehouden na staandehouding! Want dat is immers gekoppeld aan een mogelijke latere rechterlijke uitspraak. Maar vermoedelijk heeft Spee al wel het oog op een vervangende regeling, waarbij zo'n directe invorderingsbevoegdheid toekomt aan het CBR. En dat is wel het laatste waar we op zitten te wachten. Het CBR gaat zodanig meedogenloos en bureaucratisch met haar bevoegdheden om, dat het niet verstandig is om daar nog meer macht neer te leggen. Kortom: de constatering dat er iets aan de regelgeving rondom het rijbewijs moet veranderen is juist, het puntenrijbewijs is daarvoor niet een oplossing die voldoet aan normale beschaafde menselijke normen.