Regie taximarkt terug naar gemeenten
3 september 2009
UTRECHT - Gemeenten moeten weer de zeggenschap krijgen over het aantal taxi's dat in hun gebied mag rijden.
Daarvoor pleit vakbond FNV Bondgenoten in een deltaplan voor straattaxi's, dat donderdag aan staatssecretaris Tineke Huizinga (Verkeer en Waterstaat) is gestuurd.
Volgende week vergadert de vaste Kamercommissie Verkeer en Waterstaat over de problemen in de taxiwereld.
Liberalisering
De liberalisering van de straattaximarkt heeft in bijna tien jaar niets van de beoogde effecten gebracht, constateert de vakbond.
''Het is al geruime tijd een zooitje in de taxiwereld'', stelt bestuurder Remko Mast van FNV Bondgenoten.
Ellende
''De liberalisering van de taxiwereld van bijna tien jaar geleden heeft niets dan ellende gebracht, voor chauffeurs en voor passagiers. De kwaliteit van het taxivervoer is achteruit gehold. Taxichauffeurs zijn allang geen gastheer meer voor hun stad, maar vechten elkaar en hun klanten de tent uit.''
Negatieve spiraal
De vakbond vindt het hoog tijd om de negatieve spiraal te doorbreken. Mast denkt daarbij aan een landelijk vergunningenstelsel, waar de gemeenten aanvullende eisen bij kunnen stellen.
De centrale overheid moet een vergunning koppelen aan een chauffeurspas en een vakdiploma. Dat moet ook de sociale vaardigheden en klantvriendelijkheid toetsen.
Mast: ''De lokale overheid kan vervolgens het aantal vergunningen reguleren of een gedragscode koppelen aan vergunningverlening. Zo kan je het Bokito-gedrag in de taxiwereld indammen.''
Eisen
De lokale overheden moeten zelf kunnen bepalen welke aanvullende eisen ze aan taxichauffeurs stellen, vindt de vakbond.
Dat kunnen bijvoorbeeld ook eisen zijn over de lokale stratenkennis. De gemeente kan op die manier het aantal vergunningen aan een maximum koppelen.
Sinds de liberalisering van de taximarkt is er een enorme overcapaciteit aan straattaxi's ontstaan, constateert FNV Bondgenoten.
Er zijn twee maal zoveel chauffeurs als voorheen, met lange files bij de standplaatsen als gevolg. ''Maar de klant heeft geen enkele mogelijkheid gekregen om te kiezen.''
© ANP
Ons commentaar:
Het zoveelste mislukte liberaliseringsproject. De overheid moet hier zijn verantwoordelijkheid nemen en zorg dragen voor goede, betaalbare & herkenbare taxiservice door heel Nederland. De overheid moet het juiste aantal vergunningen uitgeven, op basis van strenge criteria, en moet ervoor zorgen dat ook in de minder rendabele streken een goede taxiservice beschikbaar is. In combinatie met het aanzienlijk verhogen van de eisen tot verkrijging van een rijbewijs, dient bovendien voor mensen zonder rijbewijs deze taxiservice betaalbaar te zijn, desnoods met passende subsidies. Als de overheid dit tot speerpunt maakt, doet zij een belangrijke stap op weg naar de oplossing van de verkeersellende waar Nederland steeds meer mee wordt geconfronteerd.