Ruim 1800 deelauto’s in ons land

17 augustus 2009

In maart 2009 waren er ruim 1800 deelauto’s in 123 gemeenten. Marktpartijen als Greenwheels, Connectcar en Wheels4all zien ‘business’ in autodelen en werken actief aan het uitbreiden van de markt bij bewoners en bedrijven. Mobility Mixx biedt poolauto’s aan als onderdeel van een breed pakket aan mobiliteitsdiensten. Daarom hoeven overheden meestal weinig tot niets te doen om autodelen te stimuleren.

Dit zegt KpVV, die stand van zaken rond deelauto inventariseerde en keek wat gemeenten kunnen doen om de deelauto te stimuleren. Belangrijkste punten zijn volgens KpVV:

1. Meewerken aan communicatie
2. Met de aanbieders verkennen hoe het aantal autodelers kan groeien
3. Parkeerverordening aanpassen
4. Parkeerplekken reserveren
5. Verkeersbesluit nemen
6. Overeenkomst sluiten met aanbieders
7. Doelgroepen financieel steunen
8. Beleidsnota autodelen opstellen

Het reserveren van parkeerplaatsen kan spanningen opleveren. Aanbieders willen flexibiliteit en gemeenten een zorgvuldige afweging. Omwonenden kunnen negatief zijn: ze zien een deelauto die weinig gebruikt wordt en wel een parkeerplek in beslag neemt.

Uit onderzoek blijkt dat een deelauto zorgt voor een lager autobezit. In Amsterdam zorgt iedere deelauto voor 3 minder auto’s, dus een winst van 2 parkeerplekken. In Houten en Wageningen is de winst 4 tot 5 parkeerplekken. In Amsterdam is het autobezit heel laag. Daarom is de winst ook lager dan elders. Een deelauto leidt dus altijd tot minder parkeerdruk.

Als de eerste deelauto in een wijk wordt geplaatst, kost het vaak tijd om gebruikers te krijgen. In bijna alle gevallen stijgt het gebruik met verloop van tijd. Dat kan weer leiden tot nieuwe deelauto’s. Er zijn nauwelijks gemeenten waar de deelauto uit het straatbeeld verdwijnt