Snelheidsbeperking bij regen

19 augustus 2009

Op de A12 tussen Reeuwijk en de nieuwe afslag Woerden-oost worden matrixborden in gebruik genomen die de automobilist informeren over een snelheidsbeperking wanneer er regen wordt verwacht.

Daarmee wil Rijkswaterstaat proberen om de zogenoemde onverklaarbare files te verminderen. Die zouden ontstaan wanneer automobilisten in de spits plotseling vaart minderen omdat het hard begint te regenen. Daardoor ontstaat een file zonder dat zich een aanrijding of ander incident heeft voorgedaan. De matrixborden zouden de bestuurder verplichten om bij slechte weersvoorspellingen minder hard te rijden. De proef duurt tot en met februari 2010.

Dit gaat het probleem niet oplossen. Slecht weer werkt nu eenmaal vertragend, dus daar heb je geen matrixborden voor nodig om dat er nog eens in te wrijven. Zolang het niet regent kun je van weggebruikers niet verwachten dat ze een onrealistische snelheid rijden. Dat gaat gewoon niet gebeuren. Gevolg zal zijn meer snelheidsverschillen en onbegrip tegenover die enkeling die dan wel (bijv.) 70 gaat rijden. En zodra het plots hard gaat regenen heb je alsnog hetzelfde probleem. Kansloos project.