Spitsstroken A12 Zoetermeer-Gouda open
maandag 18 januari 2010
De spitsstroken op de A12 tussen knooppunt Gouwe en de aansluiting Zoetermeer in beide richtingen zijn op maandag 18 januari officieel ingebruikgenomen door minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. De spitsstroken zijn ongeveer 11 kilometer lang.
De spitsstroken zijn aangelegd om de doorstroming tijdens de spits te verbeteren. In de ochtendspits met name richting Den Haag en in de avondspits richting Gouda is het erg druk. De spitsstrook is open op drukke momenten, dus met name in de spits. De spitsstroken bevinden zich aan de linkerkant van de weg. Groene pijlen op de matrixborden boven de weg en borden langs de kant van de weg geven aan dat de spitsstrook open is. Is de spitsstrook gesloten, dan geeft het matrixbord boven deze rijstrook een rood kruis aan.
De spitsstroken maken deel uit van een grootschalige reconstructie van de A12 tussen Zoetermeer en Gouda, waarbij ook de aansluiting Bleiswijk is omgebouwd en een nieuwe aansluiting Zevenhuizen/Waddinxveen wordt gebouwd. Ook zijn er nieuwe fietsvoorzieningen gemaakt en onveilige spoorwegovergangen worden opgeheven.
Beter bereikbare Randstad
De aanleg van de nieuwe spitsstroken maakt deel uit van het Randstad Urgent-project “Flessenhalzen A4/ A12”. Met het Randstad Urgent-programma zetten kabinet, provincies en de regio de schouders onder ruim twintig projecten in de Randstad die een bijdrage leveren aan een economische sterkere en beter bereikbare Randstad.
(verkeerskunde.nl)
Ons commentaar:
Niemand heeft ons tot nu toe een bevredigende uitleg kunnen geven wat nu eigenlijk het nut van spitsstroken is. Als de strook (zoals in dit geval) aan de linkerzijde wordt aangelegd, ontgaat het ons volkomen wat er op tegen is om die strook gewoon permanent open te stellen. Als daarentegen de rechtsgelegen vluchtstrook af en toe voor dit doel wordt gebruikt, menen wij dat dit een onaanvaardbaar veiligheidsrisico met zich brengt. Een vluchtstrook ligt er niet voor niets, en door die strook af en toe open te stellen voor verkeer doet men afbreuk aan het respect dat men voor die vluchtstrook dient te hebben (het moet volstrekt helder voor iedereen zijn en blijven dat men NIET over een vluchtstrook dient te rijden). Dat geldt temeer doordat de "linkerspitsstrook" natuurlijk veelvuldig toch zal worden gebruikt, ook al is die formeel "gesloten". Zo zal bij vele weggebruikers toch het gevoel ontstaan dat men afgesloten rijstroken op zich niet al te serieus hoeft te nemen. Men zal steeds meer het gevoel krijgen dat die afsluiting niets te maken heeft met veiligheid, maar eerder met (alweer) een of andere flauwekulmaatregel van een betuttelende overheid. Zo werkt dit dus averechts op de verkeersveiligheid.