Staat gluurt mee
18 november 2009
DEN HAAG - De overheid zal zich wel degelijk toegang verschaffen tot de persoonlijke routegegevens uit het kastje voor de kilometerheffing.
Als de "veiligheid van de staat" in het geding is, of in het geval van "voorkoming, opsporing en vervolging van strafbare feiten", mag de recherche of de inlichtingendienst AIVD gewoon meekijken in de auto. Dat blijkt uit de uitleg bij het wetsvoorstel kilometerprijs.
Rillen
Oppositiepartijen VVD en PVV rillen bij de gedachte dat de overheid zo nóg een manier in handen krijgt om burgers te begluren. Na het tappen van telefoonlijnen en het natrekken van kentekens via portalen boven de snelweg, biedt het 'kastje van Camiel' opnieuw een schat aan mogelijkheden.
"Wij vinden dit echt een 'Big Brother is watching you'-verhaal", stellen de VVD-Kamerleden Aptroot en Teeven. "Dit is een enorme aantasting van de privacy." PVV-Kamerlid De Mos, die al eerder sprak van een 'spionagekastje', vreest eveneens een te grote overheidsmacht. "Straks zijn alle gegevens gewoon weer bij het Politbureau bekend", waarschuwt de PVV'er.
Minister Eurlings (Verkeer) stelt tot nu toe dat de privacy van automobilisten bij het gebruik van het registratiekastje in de auto wél is gewaarborgd. Volgens de CDA-bewindsman blijft informatie over welke routes wanneer zijn afgelegd in het kastje, en krijgt het bureau dat de acceptgiro's verstuurt, alleen een overzicht van hoeveel kilometers tegen welk tarief zijn verreden. De VVD is echter wantrouwend. "Het zal niet de eerste keer zijn dat de overheid toch gebruikmaakt van geheime gegevens omdat zij dit belangrijk genoeg vindt", aldus Aptroot.
'Leven ligt al op straat'
Ook de vraag wat de 'staatsveiligheid' raakt, bepaalt de overheid zelf. Op zich is je verblijfsplek via je mobiele telefoon nu ook te volgen, maar dat mobieltje kun je nog straffeloos uitzetten. CU-Kamerlid Cramer vindt de privacydiscussie overtrokken. "Via de bonuskaart van AH en de gegevens van de mobiele telefoon ligt ons leven al op straat. Ik vind het juist wel makkelijk als mijn provider straks weet wat mijn dagelijkse route is. Dan krijg ik direct filenieuws en kan ik misschien bij die ene pomp nog een cent goedkoper tanken." De ANWB buigt zich over de vraag of zij een dergelijke aantasting van privacy accepteert.
(telegraaf)
Ons commentaar:
Hebben wij teveel gezegd? Toen er nog politiek draagvlak voor de kilometerheffing moest worden gecreëerd werd ons gegarandeerd dat de ritgegevens echt alleen maar zouden worden gebruikt om de kilometerheffing te berekenen, en echt nooit en te nimmer voor andere doeleinden. Nu al blijkt dat dit een leugen is geweest. Voor ons geen verrassing. Wij weten al dat je nooit te veel vertrouwen in de overheid moet stellen, omdat regelmatig blijkt hoe onbetrouwbaar die is. Dat blijkt ook nu weer. En juist om diezelfde reden moet men dus niet willen dat die overheid zo'n enorme inbreuk op onze privacy maakt. Het gebabbel over staatsveiligheid is natuurlijk propaganda om de werkelijke boodschap te verhullen: justitie wil van elke meter weten waar, waarheen, wanneer (en hoe snel?) u rijdt. Een vreselijk plan, dat - zoals Charlie Aptroot (VVD) al opmerkte - zelfs in het voormalige Oostblok nog nooit was vertoond. Daarnaast betwijfelen wij ten zeerste of het beoogde effect (vermindering verkeersopstoppingen) ermee zal worden bereikt.