Stroom aan boetes na verbreding A2
25 augustus 2010
AMSTERDAM - Sinds de verbreding van de A2 tussen Utrecht en Amsterdam wordt bij snelheidscontroles bijna een op de vijf passanten bekeurd. Een groot deel van de passanten rijdt volgens een politiewoordvoerder 'fors' te hard.
Sinds 23 juli bestaat de A2 van Utrecht naar Amsterdam uit vijf rijbanen. Voor die verbreding reed ongeveer zes procent van de passanten te hard.
De woordvoerder zei op Radio 1 dat veel weggebruikers niet zijn gewend aan de ruimte die ze op de A2 krijgen. "Normaal kun je in de spits niet harder dan 50 kilometer per uur. Nu kun je ongehinderd doorrijden."
Na de verbreding heeft de politie acht keer gecontroleerd. Van de 56 duizend passanten reden er tienduizend te hard. Honderd rijbewijzen werden ingenomen. Dat gebeurt alleen als iemand veel te hard rijdt. Sommige automobilisten gingen sneller dan 200 kilometer per uur.
Snelheid
Sinds aan de weg wordt gewerkt geldt er geen maximumsnelheid meer van 120, maar van 100 of 90 kilometer per uur.
Minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) zei zaterdag in De Telegraaf dat hij de maximumsnelheid op het traject op rustige tijden wil verhogen naar 120 kilometer per uur.
De politiewoordvoerder wijst erop dat de meeste bekeurden zo hard reden dat ze ook een boete hadden gehad als de maximumsnelheid 120 kilometer per uur was geweest.
© Novum
Ons commentaar:
De enige zinnige conclusie is niet dat er dus fors te hard wordt gereden, maar dat de maximumsnelheid fors te laag is vastgesteld. Als zelfs de Nederlandse automobilisten, die inmiddels grotendeels murw zijn geslagen door de massale flitsterreur van de Nederlandse verkeershandhaving, massaal en fors de maximumsnelheid overtreden, dan is er iets goed mis met dat maximum.