SWOV trekker nieuw Europees onderzoek


SWOV trekker nieuw Europees onderzoek

20 juli 2009 | Verkeersveiligheid |

 

De SWOV start in augustus met het nieuwe Europees onderzoek PROLOGUE. Doel van dit onderzoek is om te bekijken of het natuurlijke gedrag van een bestuurder iets zegt over de verkeersveiligheidsrisico’s.
Het belangrijkste doel van PROLOGUE is het aantonen van het nut en de haalbaarheid van een grootschalig Europese Naturalistic Driving studie. In Naturalistic Driving studies worden bestuurders en de wegomgeving door kleine camera’s en sensoren in het voertuig (soms langs de weg) op een onopvallende manier geobserveerd zodat zij hun natuurlijke gedrag laten zien. Daardoor is het mogelijk om de interactie tussen weggebruiker, voertuig, weg en andere weggebruikers te analyseren in normale omstandigheden, in conflictsituaties en bij ongevallen. Dit zal leiden tot een beter inzicht in en begrip van verkeersonveiligheid en manieren om het verkeerssysteem inherent veilig te maken via bijvoorbeeld in-voertuig technologie, ’self-explaining’ wegen, rijopleiding, etc. Het nut en de haalbaarheid worden bepaald aan de hand van een vijftal pilotstudies gericht op verschillende aspecten van verkeersveiligheid
 

De SWOV coördineert het onderzoek. De andere partners zijn CERTH-HIT uit Griekenland, KfV uit Oostenrijk, Loughborough University uit de UK, Or Yarok uit Israël, het Nederlandse TNO, het Noorse TØI, het Oostenrijkse TTI en de Universitat de València uit Spanje. PROLOGUE loopt tot augustus 2011
 

(verkeersnet)