Ter Horst wil blaastest voetgangers

23 september 2009

AMSTERDAM - Om overlast te voorkomen in uitgaansgebieden waar problemen zijn met openbare orde of geweld, wil minister Guusje ter Horst (Binnenlandse Zaken) een blaastest invoeren voor voetgangers in zo'n gebied.

Met haar collega Ernst Hirsch Ballin (Justitie) treft ze voorbereidingen om de gemeentewet hiervoor aan te passen.

De bewindsvrouw kondigde de maatregel dinsdag aan in het televisieprogramma Pauw & Witteman. Ter Horst wil zo overlast door agressie en geweld voorkomen, aangezien veel problemen volgens haar worden veroorzaakt door overmatig alcoholgebruik.

Alcohol werkt bij ieder mens anders. Hoewel openbare dronkenschap is verboden, kun je niet altijd zien of iemand dronken is, betoogde ze.

Automobilisten

Ter Horst wees erop dat de blaastest niet zomaar zonder wettelijke grondslag kan worden afgenomen. Dat kan nu al wel bij bijvoorbeeld (brom)fietsers, automobilisten en piloten.

Gemeenten krijgen wat haar betreft de mogelijkheid risicogebieden aan te wijzen waar op bepaalde tijdstippen veel overlast of geweld plaatsvindt. Uitgaanspubliek dat te voet in zo'n aangewezen gebied is, kan daar dan aan de blaastest worden onderworpen.