TNO organiseert demo van spookfile op A270

27 januari 2010

Spookfiles ontstaan vooral op een drukke snelweg, waar bestuurders veranderen in snelheid of baanvak om verschillende redenen. Door deze wisselingen moet achterliggend verkeer reageren, waardoor er een schokgolfeffect optreedt. Hierdoor ontstaan files, zonder ogenschijnlijke reden. TNO voert in februari 2010 een unieke demonstratie uit op de A270 bij Helmond waarin real life wordt aangetoond dat coöperatief rijden spookfiles kan voorkomen. Coöperatief rijden is als voertuigen met elkaar communiceren over de situatie verderop op de weg. In totaal gaan 100 auto’s de weg op. Op een rijstrook zullen 50 auto’s met technologie voor coöperatief rijden uitgerust zijn op de andere 50 auto’s zonder technologie. Vooraan rijden auto’s een spookfile opwekken. Het experiment moet aantonen dat op de baan met coöperatieve auto’s de filevorming minimaal is.

De belangrijkste oorzaak waardoor zulke spookfiles ontstaan, is het feit dat mensen  "vooraan" in de file niet of onvoldoende accellereren zodra daartoe de gelegenheid bestaat. Het beleid zou erop moeten zijn gericht om de weggebruikers daarvan te doordringen. Helaas leidt het huidige beleid er regelmatig toe dat mensen juist terughoudend zijn met het gaspedaal weer intrappen: men denkt dat het slecht is voor het milieu, men is bang voor een snelheidsbekeuring, men is door de algehele verkeersrepressie grotendeels murwgeslagen en durft niet meer gewoon door te rijden. Door de weggebruiker wat minder benepen te behandelen, zal die zich eerder weer wat vrijer gedragen waardoor dit soort spookfiles minder snel zullen ontstaan of eerder weer opgelost zijn.