Trials: wel oke, maar geen meetbaar effect
17 juli 2009
De invloed van de training Trials is moeilijk aan te tonen. Wel blijkt dat de training die jong automobilisten bewuster moet maken van de risico’s in het verkeer veel waardering van de deelnemers krijgt. Met name de praktijkoefeningen en het zelf achter het stuur van een vrachtwagen kruipen, scoren hoog.
In Nederland hebben jonge automobilisten tussen de 18 en 24 jaar vier keer zoveel kans om bij een auto-ongeluk betrokken te raken als automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Met name jonge mannen behoren tot de grootste brokkenmakers in het verkeer. Om de verkeersveiligheid voor hen en andere deelnemers aan het verkeer te vergroten, bestaan verschillende trainingen. Het accent van Trials ligt op bewustwording van de risico’s. Trainingen die zich (alleen) richten op de rijvaardigheid, hebben volgens sommige deskundigen het gevaar in zich dat cursisten zich na de training juist risicovoller gaan gedragen. Dit vanuit de veronderstelling dat zij beter weten hoe ze met hun auto om moeten gaan. Het onderzoek van de RuG onder ruim 600 deelnemers aan de training toont aan dat Trials niet zulke ongewenste bijeffecten heeft.
De onderzoekers verwachten dat Trials met enkele aanpassingen in het programma veel meer effect zal sorteren. Zo moeten de cursusleiders zich niet richten op het geven van ‘tips & trucs’ om gevaarlijke situaties de baas te kunnen, maar de cursisten het gevaar laten ervaren en op hun feitelijke rijgedrag feedback geven. Wedstrijdelementen, die het fun-element ervan vergroten, maar de deelnemers ook uitdagen om meer risico te nemen, zijn op advies van de RuG uit het programma verdwenen.
‘Trials, the ultimate driving experience’ is een initiatief van het Verbond van Verzekeraars uit 2005. In samenwerking met provinciale organisaties op het gebied van verkeersveiligheid wordt de training gegeven in Drenthe, Groningen, Friesland, Utrecht, Overijssel en Zeeland. Inmiddels hebben een kleine vierduizend jongeren deelgenomen aan de trainingen, die inmiddels op aangeven van de RuG op verschillende punten is aangepast. Van de cursisten wordt een eigen bijdrage van vijftig euro gevraagd. Regionale organen voor de verkeersveiligheid, enkele verzekeringsmaatschappijen en het Verbond van Verzekeraars dragen de overige kosten.
(verkeersnet)