Veel ergernis over asociaal verkeersgedrag

24-09-2009

RIJSWIJK (ANP) - Asociaal verkeersgedrag staat op nummer een op de lijst van grootste ergernissen. Zwerfvuil staat op de tweede plaats gevolgd door irritaties over hondenpoep. Dat blijkt donderdag uit delen van de Gemeentelijke Belevingsmonitor, die volgende week in zijn geheel verschijnt.

Inwoners van grote steden ervaren de meeste overlast. In 2008 gaf nog 45 procent aan last te hebben van asociale medeweggebruikers, dit jaar is dat aantal gestegen naar tot 54 procent. Ook voor overlast door zwerfvuil, vandalisme en verkeersdrukte geldt dat dit in de vier grootste steden vaker als een probleem wordt gezien dan in kleinere gemeenten. De ergernis over hondenpoep is overal ongeveer gelijk.

Aan het onderzoek deden negenhonderd Nederlanders mee. Onderzoeksbureau Research & Consultancy voert de Gemeentelijke Belevingsmonitor sinds 2005 uit om de mening van Nederlanders te peilen.

Bron: ANP

Ja, dat verbaast ons niets. Er zitten simpelweg teveel weggebruikers teveel boven op elkaars lip in het verkeer. Dan ontstaat vanzelf agressie. Daarom moet het beleid erop gericht zijn om zoveel mogelijk ieder de ruimte te geven, mensen niet onnodig aan elkaar op te dringen, en een menselijk systeem van verkeershandhaving te hanteren. Het huidige beleid zal dit soort negatieve verschijnselen alleen maar versterken.