Verhoging parkeertarieven ten koste van kas Amsterdam

10 oktober 2009

AMSTERDAM - De verhoging van de parkeertarieven in Amsterdam blijkt succesvoller dan de gemeente had gedacht. Er parkeren nu veel minder auto's in de stad dan voorheen.

Dat heeft alleen één nadeel: de hoofdstad krijgt dit jaar miljoenen euro's minder parkeergeld binnen dan zij had begroot.

Een woordvoerster van de gemeente bevestigde zaterdag een bericht hierover in Het Parool.

12,6 miljoen

De parkeertarieven in het gebied binnen de ringweg A10 gingen per 1 januari flink omhoog. Die maatregel was onderdeel van het actieprogramma Voorrang voor een Gezonde Stad, dat de luchtkwaliteit in de stad moet verbeteren.

De gemeente ging er van uit dit jaar 136,7 miljoen euro parkeergeld binnen te krijgen. Dat wordt dan waarschijnlijk 12,6 miljoen euro lager. Dat geld was bedoeld voor andere onderdelen van Voorrang voor een Gezonde Stad, zoals het verbeteren van het openbaar vervoer.

Volgens de gemeentewoordvoerder vallen de inkomsten inderdaad wat tegen. ''Het programma richt zich echter niet op het binnenhalen van zoveel mogelijk parkeergeld, maar op het verbeteren van de bereikbaarheid en de leefbaarheid. In dat opzicht is het natuurlijk wel een succes.''