Vrachtwagenfuik voorkomt verkeer door de dorpen
6 september 2009
Een elektronische fuik moet voorkomen dat vrachtwagens nog langer door de dorpen in de Gentse Kanaalzone denderen. Een slim elektronisch systeem beboet alleen de vrachtwagens die de verbodsborden aan hun laars lappen, maar laat vrachtauto’s met een bestemming binnen het dorp ongemoeid.De Gentse Kanaalzone in Vlaanderen met dorpen als Oostakker, Langerbrugge, Rieme en Zelzate hebben te kampen met een hoog percentage doorgaand vrachtverkeer door de dorpskernen. De Vlaamse overheid wil maatregelen treffen door zware voertuigen te weren. Daartoe staat een proef op stapel in het dorp Rieme, met camera’s aan de rand van het dorp. Die fotograferen auto’s zijn die hoger zijn dan 3 m. Auto’s die een toegelaten willen worden, hebben een vergunning nodig. Daarnaast worden auto’s met herkomst of bestemming in het dorp vrijgesteld, evenals voertuigen van hulpdiensten. Die komen op een zogenaamde whitelist te staan. Om het beheer van de whitelist hanteerbaar te houden, worden aan het eind van het dorp ook camera’s geplaatst die het uitgaande verkeer in de gaten houden. Door de kentekens te verglijken, kan worden vastgesteld hoelang een vrachtauto in het dorp aanwezig was. Van voertuigen die langer dan 15 minuten onderweg zijn, wordt aangenomen dat ze daadwerkelijk iets te zoeken hadden in de dorpskern. Zij krijgen dan geen boete in de bus.
Omdat het systeem de nodige technische en juridische voetangels en klemmen kent, is de bedoeling dat het fasegewijs wordt ingevoerd.
(c) verkeersnet
Ons commentaar:
En niemand die zich afvraagt om welke reden al dat (vracht-)verkeer door die dorpen rijdt. Een constructievere oplossing voor dit probleem is wat ons betreft om ervoor te zorgen dat de doorgaande provinciale wegen weer echt doorgaand worden, zodat al dit verkeer vanzelf de dorpskernen mijdt. Dan heb je dus geen kostbare en bureaucratische handhavingsmiddelen nodig. Kortom: de hier gekozen aanpak heeft niet onze steun.