VVD pleit voor OV-politie
24 september 2009
AMSTERDAM – De VVD vindt het openbaar vervoer veel te onveilig en pleit voor een grotere en flexibelere OV-politiemacht.
Dat moet uiteindelijk resulteren in een landelijk werkende OV-politie.
Volgens het voorstel van de VVD zal het combineren van de spoorwegpolitie en andere veiligheidsmedewerkers uitgroeien tot een politiemacht van tussen de 3.000 en 5.000 Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s).
Deze BOA’s zijn dan werkzaam bij zowel treinen, als tram, bus of metro.
Duurder treinkaartje
Dat zal weinig gevolgen moeten hebben voor de prijs van bijvoorbeeld een treinkaartje, zo zegt Charlie Aptroot van de VVD.
“Dat is een centenkwestie. De huidige budgetten van de spoorwegpolitie en van regionale en stadsvervoerders worden gebundeld. Met een extra investering van enkele miljoenen zal er een groot budget komen voor de OV-politie.”
Onaanvaardbaar
“De reizigers en medewerkers ervaren veel ellende, er is sprake van verbaal en lichamelijk geweld, grof gedrag en intimidatie. Er zijn mensen, jong en oud, die ’s nachts niet meer met het OV durven te reizen. Dat is onaanvaardbaar,” zegt Aptroot.
Bovendien staan de Service en Veiligheidsteams, die momenteel op 19 NS-stations de orde bewaken, vaak machteloos, zo stelt de VVD.
De 600 werkzame BOA’s van die teams, zijn alleen bevoegd om op de treinstations in te grijpen en niet wanneer er ongeregeldheden zijn bij bijvoorbeeld bushaltes.
© NU.nl/Ivo Buigues
Ons commentaar:
Wij zijn het eens met de gedachte dat het Openbaar Vervoer veel veiliger moet worden gemaakt. Wellicht is daarvoor extra politie noodzakelijk, maar wij zijn tegen het idee dat de kosten daarvoor moeten worden doorbelast in het kaartje voor de klant. De overheid heeft wat ons betreft als één van de weinige taken om voor een veilige maatschappij te zorgen. Dat is overigens bij uitstek een liberale visie op de maatschappij. Voor die veiligheid betalen wij al belasting. De overheid moet daar gewoon zijn verantwoordelijkheid nemen en - indien nodig - voor politie zorgen. Daarnaast menen wij dat het om beleidsmatige redenen, maar ook vanwege de door ons beoogde drastische inperking van het aantal verstrekte rijbewijzen, wenselijk zou zijn indien het Openbaar Vervoer geheel gratis zou zijn, met mogelijk wel een aparte betaalde klasse indien men extra luze wil reizen.